fredag 19 mars 2010

Trädgården - The garden


Det är konstigt det här, för i år ser jag fram emot att få köpa växter till trädgården. Det brukar inte vara något jag funderar på såhär på vårkanten. Det finns några växter jag tror skulle kunna vara fina, som till exempel lavendel och lammöra (Tack Lotten !). Jag vill ha växter som luktar gott, är lättskötta, vackra och som även en amatör kan klara. Det där med förkultivering, frön och så hoppar jag över i år i alla fall. Några stadiga växter med kraftiga stammar passar bra. Vi ses i växtbutiken om några veckor !

Ha det så skönt i helgen !

Hej från en Anci med växtlust


This is a bit strange that I ,this year, look forward to buy some plants for the garden. It usually nothing I'm thinking about this time of the year. There are some plants I want to have in my garden for example lavender and Stachys Byzantina (Thank you, Lotten !) I want to have plants that smells nice, are easy to handle, are beautiful and right for an amateur. But I want to have it all grown up, not seeds or that kind of stuff this year. Two or three steady trees with thick stems will be good. See you in the garden shop !

I wish you all a nice weekend

Bye from an Anci with a growing mind

12 kommentarer:

Elisa Day sa...

Lavendel är en favorit. Doftärtor gillar jag också, dom doftar gott och är lätta att sköta om! Eller lätta, jag kan i princip inget om växter men dom klarar sig i alla fall. Kram

Den där Marie sa...

Vilken underbar bild!!! Jag vill också ha lättskötta växter, men som doftar gott :) Jag föredrar fina krukor med fina blommor, kryddor etc, i stället för stora rabatter... jag hatar ogräs!!! :) Kram kram ♥

lottens vita och gröna sa...

hej vännen, sååå härliga tankar du har nu!
dröm dig bort i trädgårdsböcker innan du handlar...köp supersäkra kort, sånt som klarar sig självt, ska du köpa perenner så är det bättre att satsa på på få sorter än massa som blir plottiplott, tänk nåt som blommor vår, en annan sommarblommning sen nåt som blommor sensommar...till sist höst, lammöron tar över en hel rabatt, sprider sig som ogräs bör plasceras där det får bre ut sig eller placeras typ i en hink som man gräver ner utan botten, du ser trädgård det är verkligen nåt att drömma sig bort i!!!
ha det gott anci, varmkram lotten

Anonym sa...

Hej Anci-hjärtat,
Typiskt när man kan sova hur länge som helst så vaknar denna skånskan mitt i natten, och är hur pigg som helst... och jag måste erkänna att trädgården är det som jag längtar minst efter... vad fasiken skulle jag köpa hus för. Men annars delar jag Din uppfattning om lavendel, det är det enda jag har i min trädgård förutom stockrosor. Bilden är fin, har Du tagit den själv?

LOL

Agneta

Anonym sa...

Anci, Du MÅSTE vara med i min nya fina tävling!

Agneta

Tessie sa...

Jag längtar, längtar till det är dags att ta tag i trädgården! Lavendel är en av mina favoriter också! Du får besöka trädgårdsmässan nu i april :-)

Kram Torparfrun

Hemmalycka sa...

Håller med dig, snabbt ska det gå.
Man vill ha resultat direkt liksom.
Kram Kram

myletterstoemily sa...

sounds like you know just
what you want!

happy hunting!

Randi sa...

Vilken underbar bild! Lyckliga du, som inte har någon snö kvar! Här ligger höga drivor och jag får fortfarande pulsa i snö för att ta mig ner till växthuset.
Jag kan förstå att det är lätt att bli frustrerad så här års. Tidningarna är överfyllda med spännande frestelser. Men ta det lugnt - gå runt och kolla, innan du bestämmer dig. Och blir man inte nöjd, så kan man alltid gräva upp och flytta plantor. Eller byta bort dem på växtmarknader mot något som man vill ha istället.
Lycka till!
Stor kram
Randi

Sjabbig men chic sa...

Jag har suttit och tittat i trädgårdstidningar nu på morgonen. Lite på gång nu då. det är som så lätt att vara odlingsexpert INNAN allt drar igång;) Testa det du med Anci.

Kramis Lisa

Ölandsvindar sa...

Lammöron har alltid tillhört mina favoriter men välj en sort som inte blommar så ofta.Då håller de sig snyggare och blir inte så gängliga.Det är ju de vackra bladen man vill ha.Kolla med trädgårdsmästaren. Det finns flera arter att välja mellan.
Kram
Kerstin

Tigris Predikantan sa...

Ja, jag vill också ha lättskötta blommor och skall nog satsa på lite ovanliga grönsaker!
:)